LES VEÏNES NO ES RENDEIXEN

Ermida Mendez junt amb la seva família és veïna del Poble Sec des de fa més de 13 anys. És una de les víctimes de la crisi del totxo i de l’actual onada especulativa. A l’atur i amb una hipoteca impossible de pagar, porta anys reclamant un lloguer social al BBVA. No obstant això, en lloc d’assumir les seves responsabilitats, el BBVA va vendre el pis al fons d’inversió Cerberus, el qual ha mantingut la seva negativa a negociar. Arran d’això, Ermida i la seva família es van organitzar amb el Sindicat de Barri del Poble Sec. Juntes vam parar 3 desnonaments al carrer Concòrdia 28, i  tot i això, el fons d’inversió no es va donar per vençut. Ara, comptant amb la connivència dels jutges, Cerberus ha aconseguit un desnonament il·legal en obert a partir del 15 de novembre.

Elida Romero porta més de 12 anys al barri. Va llogar el seu pis del carrer Cabanes 21 a 600 euros ja fa 8 anys a Caixa Catalunya, que no va trigar a ser absorbida pel BBVA. Cobrant 850 euros al mes com a empleada de la llar, al mateix temps que cuida de la seva parella (amb una discapacitat del 65%) sempre ha complert amb el pagament de les mensualitats. El 27 de juliol d’aquest any, per la seva sorpresa, va rebre un burofax advertint-li que no li renovarien el contracte. A més, el pis ja no era del BBVA, sinó d’una empresa anomenada Divarian. Tot i els intents de negociar amb ells la renovació del lloguer, seguim sense tenir resposta.

Què tenen en comú Ermida i Elida?

Tant la nostra companya Ermida com la nostra companya Elida, són veïnes d’un mateix barri que s’organitza per plantar cara als especuladors que venen les nostres vides. A més són dos casos que exemplifiquen el procés de l’especulació immobiliària i el creixement i transformació de la bombolla del totxo. Tot això aclarit seguint les pistes als seus propietaris, que encara que aparentment diferents, tenen moltes coses en comú.

UN MONSTRE DE L’ESPECULACIÓ

En la mitologia grega, Cerberus era un monstre amb cinquanta caps “guardià” de les portes de l’infern. La seva versió moderna no en difereix gaire: Cerberus és una multinacional nord-americana que es dedica a especular en diferents països del món i que fins i tot posseeix un exèrcit privat (DynCorp International); el seu president Jon Snow va ser el secretari del tresor de EEUU sota el govern de George W. Bush.

La aventura especulativa de Cerberus a l’estat espanyol culmina al 2017 amb el “Projecte Marina”, quan el fons voltor va adquirir el 80% de la cartera d’actius immobiliaris de BBVA: un paquet de 78.000 propietats que l’entitat bancària va adquirir gràcies a l’onada d’execucions hipotecàries que van seguir la crisi del totxo de 2008 – 2014. El valor d’aquesta maxi-operació va ser de 13 milions d’euros.

“BBVA es uno de los bancos que mayor rentabilidad han sacado desde 2008, momento en que estalló la crisis inmobiliaria y tras el rescate bancarios con dinero público, el nuestro, del cual el BBVA se benefició con 13.005 millones de euros” va escriure fa poques setmanes la PAH Barcelona.

Divarian Propiedad SL és el nom de la immobiliària filla de la unió entre BBVA i Cerberus i que ara posseeix les 78.000 propietats què van ser del banc. Divarian és posseida actualment en un 80% per Cerberus i en un 20% pel BBVA.

El braç armat de Cerberus en l’estat espanyol és Haya Real Estate SA, una societat que gestiona el 10% del total nacional d’habitatge en venta a l’estat espanyol. Haya SA ja va ser protagonista de nombroses aventures especulatives, gestionant i traient profit de les propietats de Sareb, Bankia, Cajamar, Liberbank…

A partir d’aquest any, Haya Real Estate gestiona també els 13 milions d’euros d’actius immobiliaris de Divarian. No està de més dir que els protagonistes d’aquesta colosal estafa legalitzada pels poders públics treballen tots “en familia”: sovint els directors dels bancs que han venut les seves carteres a aquests fons voltors acaben ells mateixos com a directius. És el cas de Manuel Gonzalez Cid, antic director financer de BBVA, que ara treballa en les files de Haya/Cerberus.

QUI PAGARÀ ELS PLATS TRENCATS?

13.000 milions d’euros van ser les ajudes de l’estat espanyol al BBVA.

13.000 milions d’euros és el que ha guanyat el BBVA amb Cerberus.

• Exigim al BBVA i a Cerberus que es facin càrrec de les seves responsabilitats per l’actual situació d’emergència habitacional.
  • Exigim a Cerberus que aturi el desnonament il·legal de l’Ermida i que segui a negociar un lloguer assequible per les nostres companyes.
  • Demanem a la Generalitat de Catalunya que declari il·legals tots els desnonaments en obert i que expropii totes les propietats que el BBVA va sostreure a la col·lectivitat.

Defensarem les nostres cases i el nostre barri dels especuladors que ens volen fer fora i no pararem de denunciar els poders públics quan siguin complices d’aquests abusos.

Ermida i Elida es queden al Poble Sec!