Les veïnes som la vida i la força dels barris

Santa Madrona 2
Tapioles 43
Tapioles 15

Blocs de Poble Sec s’uneixen per lluitar contra l’expulsió de les seves veïnes!

El nostre barri s’està convertint en propietat d’especuladors. A través de la compravenda de blocs, fan pisos de luxe i els lloguen a preus inassumibles i/o els dediquen a usos turístics. Per una altra banda, projectes de gentrificació massiva com el de Les Tres Xemeneies atrauran fins a 3.000 treballadors d’alt poder adquisitiu que buscaran allotjament al Poble Sec i als barris del voltant acompanyat amb la continuada pujada dels lloguers. El dret a un habitatge digne es converteix en dret de lucrar-se a costa de l’expulsió del veïnat.

Com a conseqüència, les veïnes que vivim en pisos de blocs de propietat vertical som coaccionades a marxar a través de pràctiques abusives i xantatges per part de la propietat. Des de visites de potencials compradors camuflades com a “inspecció d’obres” i falses promeses de manteniment de l’edifici, fins a burofaxos que demanen abandonar les nostres cases d’un mes per l’altre. Aquesta situació ens situa a les veïnes del Poble Sec en una situació d’emergència d’habitatge: no només som expulsades de casa nostra sinó que no tenim alternatives d’habitatges que no superin la totalitat d’un sou mínim.

El Poble Sec és cada cop més un producte mercantil al servei d’especuladors i fons d’inversió. L’expulsió gradual de la comunitat arrelada al barri, no només fa insostenible la vida de les veïnes que vivim de lloguer, sinó que trenca el teixit social i cultural del barri i impossibilita l’ús veïnal dels espais. A més, fa que el consum local sigui impossible, ja que s’adeqüen a preu de turista. Quantes més de nosaltres haurem de marxar els anys vinents? La lluita dels blocs que estan resistint avui cal afrontar-la de manera conjunta per mantenir el nostre barri i la seva gent.

Per tot això exigim:

1> Renovació obligatòria i automàtica de contractes ja!

Les administracions de finques i propietaris fan contractes anuals o mensuals fent un ús abusiu de la llei o envien un burofax avisant que cal marxar del domicili en trenta dies o menys. Exigim la renovació automàtica dels contractes a set anys.

2> No als desnonaments invisibles.

Fem una crida al veïnat del Poble Sec, a les entitats del barri i a les comunitats de llogateres a organitzar-se i resistir per fer front a les pràctiques abusives, a les clàusules il·legals i als contractes precaris.

3> Tempteig i retracte a tots els blocs en què hi hagi compravenda.

Cal actuar amb contundència en els blocs on hi hagi hagut un canvi de propietat, amb intervenció directa de l’Ajuntament i la Generalitat, amb la compra de l’edifici sencer igualant el preu de compra. Mantenir i efectuar contractes de llarga durada per a les veïnes afectades aplicant una limitació del lloguer al 20% dels ingressos disponibles per la unitat de convivència.

4> Stop habitatge turístic.

Retirada de llicències turístiques que precaritzen la vida de les veïnes, tant per la pujada de lloguers i preus en general, com per la convivència impossible amb el turisme salvatge. Il·legalització del lloguer de temporada o vacacional, que s’utilitza per extreure rentes elevadíssimes a costa de l’expulsió dels llogaters dels seus habitatges.

Les entitats que recolzem aquest manifest ENS COMPROMETEM a lluitar plegades perquè cap veïna hagi de marxar del barri per raons econòmiques i per culpa de l’especulació.

Signa al manifest

Entitats signants:

-Sindicat de Barri de Poble Sec
-Sindicat de Llogateres i Llogaters
-Ateneu Cooperatiu la Base
-Orgull Poble-sequí
-Transductores
-Cooperasec
-Trocasec
-SomlaClau
-Associació Joves Units del Poble-Sec
-Escola Mn Jacint Verdaguer