LOS JUEGOS DEL HAMBRE 2020 – COMUNICAT URGENT DE LES XARXES DE SUPORT MUTU

La crisi del coronavirus ha agreujat la situació de precarietat en què ja moltes de nosaltres ens trobàvem abans, evidenciant la desigualtat social i les misèries d’un sistema que no funciona o, més ben dit, funciona per a unes poques i deixa la resta pel camí.

Per fer front a l’emergència social, les veïnes hem volgut atendre les nostres necessitats oferint-nos ajuda mútua, demostrant que és l’única resposta possible al col·lapse institucional. Per això, als barris es van engegar xarxes de suport mutu i diverses iniciatives d’autoorganització veïnal. Les estructures de suport mutu que ja funcionaven abans (sindicats d’habitatge, xarxes d’aliments, col·lectius migrants i antiracistes, etc.) es van adaptar ràpidament. També s’han posat en marxa noves i diverses iniciatives solidàries motivades per la necessitat, moltes de les quals tiren endavant gràcies a l’esforç i la implicació de les persones migrants. Les xarxes d’aliments, a dia 23 d’abril, estan donant cobertura a més de 5.500 persones a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Però ens trobem que dia rere dia les circumstàncies de les persones més vulnerables empitjoren sense que els responsables polítics se’n facin càrrec i les xarxes de suport mutu, desbordades, no arribem a donar resposta a la forta demanda que hi ha. Moltes persones i famílies que ja vivíem al dia abans de la crisi ara no tenim ni per comprar aliments o altres productes de primera necessitat.

Denunciem que:

– Les administracions públiques no han pres mesures efectives per pal·liar l’impacte psicosocial i econòmic d’aquesta crisi, que s’acarnissa amb les persones més vulnerades i que no ha començat amb la pandèmia, sinó que s’ha fet més palesa. Considerem insuficients i gairebé ridículs els punts que s’han habilitat per repartir àpats diaris a la ciutat de Barcelona i a ciutats veïnes de la perifèria com l’Hospitalet de Llobregat, Badalona o Santa Coloma de Gramenet. Som milers de veïnes a cada barri que tenim les necessitats bàsiques sense cobrir. Denunciem el seu col·laboracionisme amb l’Estat d’alarma, que posa més èmfasi en la centralització i la militarització que en allò social.

– Serveis Socials, en lloc de donar solucions, generen llistes d’espera i ens deriven a les xarxes de suport mutu famílies que difícilment podrem atendre amb una capacitat limitada. Deixen a la gent penjada d’un telèfon tanta estona que sovint se’ls acaba el saldo sense obtenir una resposta.

– Les xarxes solidàries estem patint assetjament policial i multes per part de la Guàrdia Urbana de Barcelona, en especial els col·lectius més vulnerats: les persones migrades i racialitzades. Assenyalem l’Ajuntament com a responsable directe d’aquesta repressió. Denunciem la seva hipocresia, la falta de suport, protecció i reconeixement de la tasca imprescindible de sosteniment col·lectiu. Denunciem que en lloc de revisar actuacions policials abusives i delictives, siguem nosaltres qui hàgim de recórrer sancions administratives quantioses.

Per això, exigim als responsables polítics mesures socials urgents que serveixin realment per ajudar les persones més enllà dels titulars:

– Fi de la persecució a les xarxes de suport mutu. Expedient i acomiadament dels policies que fan abús de poder amagant racisme i classisme darrere de la seva obstaculització.

– Obertura de bancs d’aliments amb productes de primera necessitat. Les xarxes de suport mutu no podem abastar més, no volem substituir Serveis Socials ni servir de crossa a les institucions.

– Ajudes econòmiques i de tot tipus a les persones sense recursos. Calen mesures extraordinàries per abastar la nova borsa de pobresa, que no deixa de créixer.

– Suspensió del lloguer per situacions de vulnerabilitat durant la crisi. Calen solucions d’habitatge urgents en lloc de moratòries que només generen més deute i crisi. S’ha de prorrogar la prohibició dels desnonaments i desallotjaments, en tots els casos, ja que els que s’han suspès avui es multiplicaran demà sense aquesta mesura.

– Suspensió del pagament de les factures dels serveis bàsics (llum, aigua, telèfon, internet, etc.) amb manteniment del servei a càrrec de les companyies “voltors” que es lucren amb les necessitats bàsiques.

– Regularització immediata de les persones migrades. La privació dels drets més bàsics, conseqüència de no disposar d’un permís de residència, les situa ara més encara en una especial vulnerabilitat a l’hora d’accedir a totes les ajudes.

El capitalisme és un sistema assassí que només entén de beneficis econòmics, pel que ha de sotmetre la Vida íntegrament als criteris de l’Economia Política. Nosaltres ens situem en defensa de la Vida i enfront de la Mort.

La solidaritat, la nostra millor arma!

Firmants:

– Comitè Revolucionari d’Aliments del Poble Sec
– Sindicat de Barri del Poble Sec
– Ateneu Cooperatiu La Base del Poble Sec
– Xarxa d’Aliments de Vallcarca
– Xarxa Popular d’Aliments del Raval – Xarxa suport mutu del Raval
– Xarxa d’aliments L’Hospitalet
– Xarxa de suport mutu de l’Esquerra de l’Eixample
– Xarxa de suport mutu del Casc Antic
– Xarxa Popular d’Aliments Maresme – Suport Mutu Maresme