Manifest dels 5 punts

DEFENSEM EL NOSTRE BARRI

La situació de l’habitatge s’ha convertit en un malson per a la gent que vivim de lloguer al Poble Sec. Durant els últims dos anys els preus han apujat en més del 20%. La majoria dels veïns i veïnes hem de dedicar la major part dels nostres ingressos per pagar-ho. Quan s’acaben els nous contractes de tres anys els propietaris i les agències immobiliàries et poden demanar el preu que vulguin. Qui no ho pot pagar va directament al carrer. I si necessites buscar un altre pis de lloguer, hauràs de pagar uns quants milers d’euros de dipòsit al propietari i d’honoraris a l’agència immobiliària de torn. Aquesta situació no ha caigut de cel sinó té noms i cognoms. Uns fons d’inversions internacionals que han descobert els grans beneficis que ofereix el mercat immobiliari en una ciutat turística com a Barcelona. Una legislació en matèria de lloguer que dóna totes les facilitats a la propietat. Uns propietaris locals que ja ho sabien i aprofiten la conjuntura. Unes agències immobiliàries que inflen els preus per augmentar les seves comissions. Una indústria turística que margina i expulsa els veïns i veïnes dels barris cèntrics de la ciutat.

Tot plegat ha creat una situaco d’emergència que exigeix l’adopcio de mesures dràstiques per impedir que ens facin fora del barri. Per això diem:

1.
Limitació dels preus de lloguer! Tots els economistes i organismes internacionals coincideixen que les despeses per a l’habitatge no poden superar el 30% dels ingressos disponibles. Per aquesta raó el preu delmetre quadrat al Poble Sec, mai no podrà superar els 8 € , ja que la renda mitjana mensual al barri és de 1086 €.

2. Renovació automàtica dels contractes de lloguer! Els contractes de lloguer s’hauran de prorrogar automàticament pel mateix període. No acceptarem ni un augment de lloguer superior a la variació de l’IPC, ni una rescissió arbitrària del contracte.

3. Ni un desnonament més! Durant els últims dos anys hem perdut un gran nombre de veïns i veïnes a causa de la precarietat laboral i els preus desorbitats dels pisos. No acceptarem més desnonaments de veïns  En cas de que s’executi un desnonament, el reallotjament haurà de ser dins del barri.

4. Reducció dràstica dels allotjaments turístics! El barri ha perdut molts habitatges a causa de la construcció d’hotels i obertura d’apartaments turístics. Aquest fet ha imposat una escassetat d’habitatges que ha multiplicat els guanys dels propietaris i especuladors. Cal impedir que s’obrin més allotjaments turístics, i reduïr els seu nombre revocant una part important de les llicències i tancant els que no estan regularitzats.

5. L’habitatge no pot ser un negoci! Perquè és una necessitat bàsica com l’educació i sanitat de qualitat. Cal impulsr altres models com cooperatives d’habitatges i altres formes de convivència comunals. No només són més barates, també ajudaran a reconstruir una vida comunitària que aquest model de ciutat ha destrossat amb la lògica dels beneficis.

Per tot això…

EXIGIM:

A immobiliàries i propietaris: deixar d’especular amb el preu dels lloguers, començant per revertir la pujada  des darrers temps.

A les institucions: aturar de forma immediata els desnonaments i evitar el desplaçament de població mitjançant reallotjaments dins el propi barri, augmentant el parc d’habitatge social i cooperatiu i assegurant l’ús social de l’habitatge forçant la mobilització dels pisos buïts.

ENS COMPROMETEM:

A lluitar plegades perquè cap veïna hagi de marxar del barri per raons econòmiques i per culpa de l’especulació.

Entitas que recolzen els 5 punts:
Coordinadora de Jubilats i Pensionistes de AAVV BCN / AMPA CEIP Jacint Verdaguer / Parròquies de Poble Sec / La Raposa Llibreria feminista / Plataforma Som Paral·lel / Coordinadora d’entitats / Babàlia Criança Compartida / Castellers de Poble Sec / Laboratori Reversible / Banc del temps de Poble Sec / L’Etnogràfica. Antropologia per a la transformació social / AFA Escola Poble Sec / Altaveu de Poble Sec / Associació Cúrcuma / El Monstre de Paper / Raons Públiques / Sindicat de Barri / Ateneu La Base / Cooperasec / Trocasec