Recuperem les Tres Xemeneies

Des del Sindicat de Barri participem de la Campanya “Recuperem les 3 Xemeneies”

Presentació

L’Ajuntament i la Generalitat acostumen a atribuir la culpa de la brutal emergència habitacional actual als seus respectius rivals polítics.

Però no podem esperar hipotètics canvis de govern central i/o de règim parlamentari perquè es prenguin mesures reals contra la expulsió massiva de veïnes, tant de forma directa com indirecta. A més a més, com afirmen tota la gent experta en la matèria: per poder reduir els preus és absolutament imprescindible la creació d’un estoc d’habitatges, l’ús i la gestió dels quals hauria de quedar fora del mercat. Si més no mentre l’habitatge segueixi sent un bé especulatiu. Altra cosa seria si la llei protegís realment el dret a l’habitatge.

Per l’altra banda, no és veritat que manquen espais per crear habitatges i equipaments comunitaris. De fet, al Poble Sec, hi ha molts solars i edificis buits i sense cap ús des de fa anys, mentre el barri viu una situació d’emergència habitacional extrema.

Els partits polítics ja han entrat en precampanya electoral. Fem-los entendre que no es poden omplir la boca amb mesures de garantir el dret a l’habitatge si no fan tot el possible per recuperar els Tres Xemeneies per al seu ús públic.

Ha arribat l’hora de passar dels «serveis tècnics» als «serveis comunitaris»!

Manifest

La nova bombolla immobiliària ha afectat amb una virulència especial els barris cèntrics de la ciutat. Entre 2013 i 2018 els preus dels pisos han pujat un 65% a barris com Poble Sec, Raval i Sant Antoni. Els preus de lloguer s’han doblat en el mateix període. El que no ha augmentat és el poder adquisitiu de la gent. Des de 2010 està baixant a un ritme cada vegada més accelerat i molt particularment en el cas de les persones amb les feines més precàries.

Aquests dos factors han expulsat a milers de veïns i veïnes dels nostres barris. Al mateix temps han exclòs de l’accés a l’habitatge a molts habitants de Barcelona i han convertit en vulnerable a qualsevol persona que hi viu de lloguer.

Tot plegat és el resultat d’unes polítiques institucionals que, des de fa anys, donen tota mena de facilitats legals i fiscals a les immobiliàries, bancs, fons d’inversió i grans tenidors d’habitatges. Alhora han marginat sistemàticament la creació d’habitatge públic de lloguer. De manera que a l’Estat espanyol el lloguer s’ha reduït a un 2% del parc d’habitatge total, mentre que als altres països de la UE arriba al 30% i més.

L’administració argumenta que no hi ha espais per crear habitatges que puguin servir per alleugerir l’emergència habitacional actual i la mancança d’equipaments. Però no és veritat: al Poble Sec n’hi ha uns quants. El més gran són les Tres Xemeneies que compten amb més de 30.000 m2 i estan buits des del 2012. Des d’ençà, aquest gran símbol de la lluita obrera i solidaritat popular ha passat de mans d’un fons de inversió a l’altre. Tots han intentat – sense èxit- requalificar els edificis, ja que la seva clau urbanística actual restringeix la construcció d’oficines.

A diferència dels anteriors, els nous propietaris – Conren Tramway, SL- han decidit de crear fets consumats i han començat a enderrocar tot menys els elements estructurals dels dos edificis. Els representants d’aquest fons hispano-alemany pregonen als quatres vents que hi faran oficines per a multinacionals «punteres» i hi portaren milers de treballadors al barri amb un alt nivell adquisitiu.

No sabem si ja tenen acords secrets amb els poders fàctics de la ciutat i partits polítics afins perquè l’ajuntament que surti de les properes municipals els propiciï la necessària requalificació. El que sí sabem és que passarà amb els lloguers i els últims comerços de proximitat quan milers d’empleats d’aquestes multinacionals comencin a buscar pisos i altres atractius a l’alçada de les seves butxaques. Serà l’estocada final, tant als nostres barris com a un dels símbols més importants de la memòria històrica popular!

Considerant aquests fets, les entitats i persones sota-signants:

Demanem un compromís ferm i definitiu dels partits polítics que es presentin a les properes eleccions municipals d’aturar qualsevol intent present o futur de canvi de qualificació en oficines i d’assegurar que les Tres Xemeneies es quedin per sempre al servei de les necessitats del veïnat del Poble Sec i dels nostres barris veïns.

– Exigim la requalificació de les Tres Xemeneies en un equipament comunitari, per a les veïnes i entitats del barri amb una dotació d’habitatge públic. Proposem un equipament que pugui donar resposta a la necessitats dels barris adjacents: tant necessitats habitacionals com a espais per a gent gran, escoles bressol, espai de joves, per als castellers, per a la biblioteca del barri, auditori polivalent, etc.

En el cas contrari ens comprometem a seguir l’exemple dels habitants de Berlín i Nova York, els quals, amb les seves mobilitzacions potents, han aconseguit impedir uns projectes especulatius semblants, promoguts per les multinacionals «punteres» Amazon i Google.

Web de la Campanya: Les 3 Xemeneies