En les darreres setmanes les assemblees de suport mutu del sindicat de Barri no han parat de créixer, cada dilluns unes 40 persones omplen la sala de dalt de l’Ateneu La Base per exposar la seva situació. Cada dia, cares noves, problemàtiques conegudes.  Veïnes, usualment dones i acompanyades de criatures, venen a cercar solucions per situacions desesperades amb un nexe comú clar, les volen fer fora de casa.

No renovacions arbitràries, pujades abusives de lloguer, obres il·legals, pràctiques mafioses de tot tipus… difícil enfrontar-se soles.  A les reunions d’assessorament col·lectiu les veïnes hi troben informació, acompanyament, i organització per aturar els desnonaments que les amenacen amb haver de marxar del barri forçosament, desfent llaços de veïnatge, amistats construïdes durant molt temps i, sovint, desarrelant la canalla que estudia a les escoles del barri.

Un dels casos paradigmàtics és el de Feliciano i les seves filles que amenaçats pel fons d’inversió Norvet porta mesos organtizant-se al sindicat i ja ha aconseguit aturar el seu desnonament dos cops. Feliciano només vol seguir vivint al seu pis o, en el seu defecte a un altre del barri facilitat per l’immobiliària.

Més enlla de les ja clàssiques concentracions a la porta de l’edifici per fer enrere a la comitiva judicial, la batalla per aconseguir que Feliciano és quedi al barri  ha requerit que el sindicat afilés l’imaginació i l’acció directa per forçar als especuladors a negociar i respectar el dret a l’habitatge.  D’aquesta manera, en el darrer mes s’han ocupat les obres de Norvet al carrer Poeta Cabanyes i la seva seu a la icònica Casa de les Punxes de la Diagonal.  El darrer pas, el passat 10 d’Abril, ha sigut presentar  la campanya “BCN vs Norvet” .

Aquesta campanya té un abast metropolità doncs els tentacles de Norvet no és limiten al Poble Sec si no que s’estenen per altres barris de Barcelona com Gràcia i l’Eixample on també té oberts conflictes similar. En conseqüència la campanya s’ha ordit en col·laboració amb col·lectius germans del sindicat com són l’Oficina d’Habitatge Popular de Gràcia o la PAH de Barcelona.

La campanya ha rebut el tret de sortida amb la publicació d’una web on s’exposa en detall les activitats de Norvet i les seves diferents empreses fantasma amb la que es dediquen al lucratiu i criminal negoci de comprar edificis amb llogaters i expulsar-los de males maneres per construïr pisos de luxe que revendre posteriorment a inversors internacionals.

S’obre així una batalla, per un cas concret, però que exemplifica la situació a tota la ciutat. Per una banda una llei, la LAU (Ley de Arrendamientos Urbanos) que no protegeix al llogater sino que deixa via lliure a contractes clarament abusius. Per una altra un seguit d’empreses, voltors i taurons immobiliaris, que treballen sense escrúpols per emportar-se el tros de pastís més gran en que sembla que s’ha converit la ciutat… i, finalment, per una altra, cada cop més veïnes que davant les amenaces diuen #EnsQuedem organitzant-se a cada barri. Uns barris que, depenen de la força i la solidaritat veïnal que siguin capaces de posar en marxa seguiran mantenint el seu caràcter popular.

Pots trobar més informació de la campanya “Barcelona vs Norvet” a https://norvetbcn.wordpress.com/

I si vols participar al Sindicat de Barri, pots venir a les reunions, cada dilluns a les 18 h, a l’Ateneu la Base (c/Hortes, 10).