Comunicat del Sindicat de Barri de Poble-Sec respecte als últims desnonaments.

El 2008 va començar el recompte de desnonaments a l’Estat Espanyol. Un comptador que no ha parat de pujar any rere any, incloent les 38.266 execucions de l’any 2022. Ens trobem ja a més d’una dècada del naixement del Moviment per l’Habitatge. Gràcies a l’actuació pionera de la PAH, des d’aleshores, milers i milers de persones hem posat el cos a la porta per impedir un fet injust: que algú sigui expulsat de casa seva sense tenir un lloc on anar. Avui, desprès de la pandèmia i tot i que les accions de govern han mirat d’aturar el cop de la crisi econòmica, ens trobem en una nova situació. Molts desnonaments han estat prorrogats els últims anys, i les suspensions s’aixequen. Això, junt amb el col·lapse del sistema judicial, ha empès a les Administracions a decidir aplicar mètodes més expeditius per agilitzar els desnonaments.

L’expulsió de l’Eloísa de casa seva al c/Parlament 1-3, malgrat tenir dret a mediació i lloguer social o l’intent de desnonament del Gòtic, postposat només dues setmanes, són exemples d’aquests nous procediments. La Comitiva Judicial no permet que els Sindicats interlocutem amb la resta d’actors de la mediació. Rebem un tracte brutal per part dels Mossos, una contundència extrema que no busca més que atemorir a la gent que s’asseu als portals per aturar al desnonament. Les Comitives dicten elles mateixes les noves dates sense passar per jutjat, escurçant els temps al màxim. I, per últim, ens trobem uns tècnics de l’Ajuntament impotents i sense recursos per aturar els desnonaments: no són més que comparses per donar la imatge de que es fa alguna cosa, però sense exigir, ni tan sols, el compliment de la llei de lloguer social i d’alternativa habitacional. Així estem i aquí seguirem lluitant. Però no volem deixar de llançar un missatge als responsables de la situació:

>A la família De Larratea Soler, Queyfour SL i la resta de fons d’inversió:

No esperem res de vosaltres més que desapareixeu del mapa. Mai garantireu el dret a l’habitatge i sempre jugareu en contra de la gent, maniobrant per influir en lleis, polítics i jutges. Cal doncs que el Moviment per l’Habitatge segueixi treballant per desemmascarar les trames empresarials que resten en l’anonimat i a través de les quals s’extreu la riquesa de les classes populars. Prou privilegis a empresaris i accionistes!

>A l’Ajuntament i a totes les regidories:

Cap de vosaltres solucionarà en una legislatura el que porta dècades construint-se: un sistema d’explotació basant en la construcció, l’especulació immobiliària i el turisme de masses. Les vostres promeses electorals han quedat ja diluïdes a menys d’una setmana dels comicis i no esperem res de vosaltres. Trias, Collboni, Colau… governi qui governi la gran metròpoli de Barcelona, ens trobareu davant les portes de les cases. Com hem fet els últims 8 anys amb el govern dels Comuns. Serem contundents i us exigim responsabilitats com a màxims representants de l’Estat i promotors de la situació actual.

>A Serveis Socials

La inacció de Serveis Socials davant el drama dels desnonaments és inacceptable. Exigim la seva presència obligada en els llançaments com a part implicada. Com a autoritat administrativa han de posar damunt la taula la manca d’alternativa habitacional i pressionar per a la suspensió de l’actuació

>Al SIPHO (Servicio de Intervención en situaciones de Pérdida de la Vivienda y Ocupación)

L’únic acompanyament real davant la pèrdua de l’habitatge ha estat el d’ajudar a baixar les maletes. Demanem més contundència davant la Comitiva Judicial i que es negui a participar de la mediació si no hi ha present totes les parts implicades, incloent els Sindicats d’Habitatge. Si no han de servir per això que es disolguin.

>Als Mossos d’Esquadra, al Conseller Joan-Ignasi Elena i a la Generalitat:

La presència dels Serveis de Mediació dels Mossos d’Esquadra arrel del nou protocol d’acció de la policia autonòmica no fa res més que maquillar una actuació brutal i desproporcionada. Aquests agents disfressats de mediadors, l’única intenció de la qual és esgotar-nos mentalment en la discussió, no fan més que afavorir l’actuació policial dels antidisturbis. Davant de les persones que posem el cos en un acte legítim de desobediència civil no-violenta ens trobem cops, crits i tracte denigrant per part dels agents del cos. A més a més el tracte caps als periodistes que cobreixen la notícia, apartant-los del focus de la porta, on ocorre l’acció, limita la cobertura que poden oferir els mitjans, evitant les imatges desgarradores de tot desnonament.

>A la Comitiva Judicial:

És inacceptable que se’ns negui la participació en les negociacions. Com a Sindicats d’Habitatge representem legítimament a les nostres afiliades i membres de les organitzacions sindicals. Som les que més coneixem els casos i les situacions personals i qui més arguments podem aportar per ajornar la data de llançament. Però res d’això és possible si no tenim un paper actiu. Fem una crida a la resta de Sindicats a pensar noves accions coordinades de cara a que no es vulnerin els nostres drets d’expressió i sindicals.

>Al jutge:

La violació sistemàtica de les lleis d’habitatge, incloent les referents a la obligació d’oferir lloguer social o mediació amb l’Administració, fan que tot l’ordre constitucional perdi credibilitat. Que es legisli sense pensar en els mecanismes per a que també els jutges compleixin la llei és inútil i no és més que una escenografia per a que l’engranatge capitalista segueixi arrasant amb les nostres vides.

I per últim fer una crida urgent al conjunt del Moviment per l’Habitatge de Catalunya a organitzar-nos davant l’allau que es precipita damunt nostre. Deixem-nos de debats estèrils i concretem mecanismes, armes i decisions concretes de coordinació i acció per fer front a l’ofensiva que tomba a terra les portes de les nostres cases.

Força Sindicat!

Poble Sec, dimecres 29 de novembre de 2023